Aarhus University Seal

Do not put all the money in one basket, but invest widely in new climate technologies

To mitigate climate change, we must not only invest in the most well-known technologies that can store and use CO₂. Because then we lock ourselves in on few specific methods far too early, writes CORC's executive director together with Kristian Pedersen, dean at Faculty of Natural Sciences and Eskild Holm Nielsen, dean at Faculty of Technical Sciences in this feature brought in the Danish media Altinget.dk.

By Alfred M. Spormann, professor and executive director of Novo Nordisk Foundation CO2 Research Center, Eskild Holm Nielsen, dean at Faculty of Technical Sciences, Aarhus University and Kristian Pedersen, dean at Faculty of Natural Sciences, Aarhus University

(in Danish)

Kampen mod de tiltagende klimaforandringer er den mest eksistentielle samfundsudfordring, vi står overfor. Klimaændringerne påvirker os allerede, og de vil i de kommende årtier komme til at påvirke vores økonomiske og sociale stabilitet voldsomt.

FN’s klimapanel Ipcc har slået fast, at det er nødvendigt at fjerne CO2 fra atmosfæren for at holde os under en global temperaturstigning på 1,5 grader. Det er en bunden opgave.

Vi har lukket så meget CO2 ud i atmosfæren, at reduktion af udledningerne ikke længere er nok for at nå de globale klimamål – vi er nu også nødt til aktivt at fjerne store mængder CO2, faktisk skal vi i 2050 fange 10-20 gigaton, (ét gigaton svarer til det dobbelte af vægten af alle mennesker på jorden). Derfor er der et stort behov for investeringer i teknologineutral forskning i nye metoder til fangst, lagring og anvendelse af CO2.

"Vi har travlt, og handlekraft og hurtig fremdrift fra politisk side er afgørende. Men der er en risiko for, at politikerne for at vise hurtig fremdrift bliver fristet til at satse på få, kendte teknologier."

- Alfred M. Spormann og Eskild Holm Nielsen Kristian Pedersen, hhv. professor og direktør samt dekaner

Løft blikket

Vi har travlt, og handlekraft og hurtig fremdrift fra politisk side er afgørende. Men der er en risiko for, at politikerne for at vise vilje og hurtig fremdrift bliver fristet til at satse på få, kendte teknologier.

Det er dog mindst lige så afgørende, at man fra politisk side husker at løfte blikket i processen og ikke på forhånd udpeger de teknologier, pengene skal gå til, og dermed låser os fast på bestemte metoder og dyr infrastruktur for tidligt.

Der er endnu ikke fundet optimale teknologier til fangst, lagring og anvendelse af CO2, der kan konkurrere på markedsvilkår, når det gælder skalerbarhed, energieffektivitet og omkostninger.

For at nå dertil, hvor vi kan fange, lagre og anvende CO2 effektivt, billigt og i storskala – gigaton-skala – er der brug for massive og brede økonomiske investeringer i forskning og udvikling af helt nye teknologier og tilgange, men det kræver samtidig accept fra offentligheden. Investeringerne er af så store dimensioner, at det er vigtigt, at de går til de bedste og mest bæredygtige teknologier, ikke til dem, der er lettest tilgængelige nu og her.

Vi har ikke råd til at lave samme fejl

Et eksempel på at massive investeringer i en bestemt teknologi, der har bremset udvikling af alternative teknologier, er forbrændingsmotoren. Faktisk var alternativet, som vi satser stærkt på i dag - den elektriske motor – allerede tilgængelig for 100 år siden.

Men udviklingen fik aldrig luft under vingerne, for den var chanceløs overfor den overlegne infrastrukturudbygning forbundet med forbrændingsmotoren. Infrastrukturen samt billigt og tilgængeligt brændstof skubbede derfor den bedste og mest klimavenlige teknologi ud i kulden, hvor den opholdt sig i omkring 100 år. Vi har ikke råd til at begå samme fejl én gang til.

See the original feature "Eksperter til politikere: Læg ikke alle pengene i én kurv, men invester bredt i nye klimateknologier" brought on Altinget.dk 10 November 2022.